در حال حاضر اینستاگرام مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفته است و مکانی است ایدهآل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسبوکارها، پیدا کردن مشتریهای جدید و افزایش مشغولیت (Engagement) مخاطبان. برای نتیجهبخش بودن فعالیتها در اینستاگرام طرحریزی برنامهای مشخص برای محتوا بسیار مهم و اساسی است. از انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ کمپینهای بازاریابی در اینستاگرام است. در این کمپینها تلاش بر آن است تا در طول مدتزمانی مشخص به هدفی بخصوص دست پیدا کرد، بنابراین تمامی محتوایی که در این گونه کمپینها مورد استفاده قرار میگیرد در خدمت هدف یاد شده است؛ هدفی که کاملا مشخص است و امکان ارزیابی آن وجود دارد. این هدف میتواند افزایش فروش فروشگاه اینترنتی باشد یا آگاهی از برند یا … .
معرفی محصولات جدید، دسترسی به مشتریهای جدید و معرفی بیشتر و بهتر برند در میان مصرفکنندگان از جمله اهدافی هستند که استفاده از کمپین اینستاگرام دستیابی به آنها را ممکن میکند. در ادامهٔ این مطلب درباره ۶ نوع مختلف از انواع کمپینها و محتوای بازارایابی در اینستاگرام صحبت خواهیم کرد و در مطلب اینستاگرام مارکتینگ نیز درباره چگونگی راهاندازی یک کمپین اینستاگرام بحث را ادامه خواهیم داد.
کمپین بازاریابی اینستاگرام چیست؟
کمپین بازاریابی اینستاگرام یک کمپین بازاریابی است که اساسا شامل انتشار محتوای بیزینس ها در صفحه اینستاگرام خود با هدف دستیابی به یک بازاریابی می باشد.
این هدف میتواند وسیع باشد ، مانند افزایش معروفیت برند و یا میتواند خاص باشد، مانند فروش یک محصول.
در هر دو مورد هدف این است که یک تُن از علاقه در زمان مشخص تولید شود. و اغلب اوقات ، بهترین راه برای انجام این کار به اشتراک گذاری محتوای جالب، خلاق و کاملا عالی است.
در اینجا ۵ گام برای کمک به اجرای کمپین بازاریابی اینستاگرام وجود دارد:
۱- تعیین هدف برای بازاریابی اینستاگرامی خود
قبل از اینکه یک کمپین اینستاگرام موفق باشید،باید در مورد هدف خود کاملا روشن باشید. آیا میخواهید تنها برند خود را معروف کنید و یا آیا میخواهید محصول خود را به فروش برسانید؟
۲- مخاطب خود را شناسایی کنید
اگر به دنبال جذابیت زیاد هستید، منطقی است که یک استراتژی را در اطراف محتوا ایجاد کنید که مخاطبان شما واقعا با آنها مشغول هستند. هرچه بیشتر بدانید، بیشتر می توانید کمپین های خود را به نیازهای مخاطبان خود اختصاص دهید.
بهترین روش برای شناختن مخاطبان شما این است که آنها را در اینستاگرام دنبال کنید . کدام پست ها را دوست دارند در حساب شما ببینند؟ چه پست هایی را دوست دارند در پیج خودشان منتشر کنند؟ چگونه از اینستاگرام استفاده می کنند؟ یک راه سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب اینستاگرام شما این است که از ویژگی “پیشنهاد” اینستاگرام برای تحقیق در مورد مشتری هدف خود استفاده کنید. هنگامی که یک مشتری پیدا می کنید، روی برگه پیشنهاد شده خود کلیک کنید تا کاربران دیگری مانند آنها را پیدا کنید.
۳- یک طرح و برنامه برای کمپین خود در نظر بگیرید.
شما باید یک هدف مشخص و درک دقیقی از اینکه دقیقا در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید ، داشته باشید. اما چگونه این کار را انجام دهید؟؟
با سازماندهی یک نقشه راه شروع کنید: مدت زمانی که کمپین اینستاگرام خود را برای آن اجرا می کنید، چه مقدار خواهد بود؟ چند پست می خواهید منتشر کنید؟ آیا محتوای اصلی یا محتوای تولید شده توسط کاربر ارسال می شود ؟ اگر محتوای اصلی باشد، آیا عکاس استخدام میکنید یا خودتان عکس میگیرید؟ درخواست این سؤالات به شما کمک می کند منابع خود را از قبل برنامه ریزی کنید.
شما همچنین باید برخی از زمان ها را برای رسیدن به یک هشتگ سرگرم کننده و قابل اشتراک گذاری، مانند Coca-Cola# ، سرمایه گذاری کنید. ما توصیه می کنیم یک تحقیق کمی برای پیدا کردن روند هشتگ هایی که خاص جامعه شما است، داشته باشید. هشتگ بزرگ می تواند راه طولانی را طی کند!
هنگامی که نقشه راهتان را ساختید، زمان آن است که شروع کنید به فکر کردن درباره اینکه دقیقا می خواهید چگونه استراتژی خود را اجرا کنید. هر روشی که انتخاب میکنید، به یاد داشته باشید که در مرکز هر کمپین، محتوای با کیفیت بالا و جذاب ، که مورد علاقه کاربران برای لایک ، اشتراک گذاری و یا نظر دادن است، می باشد.
۴- برای تبلیغ به افراد با نفوذ اینستاگرام مراجعه کنید
هنگامی که محتوای خود را برای کمپین بازاریابی اینستاگرام ایجاد کردید، می خواهید که بیشترین بیننده را داشته باشید! یک راه عالی برای تبلیغ کمپین بازاریابی اینستاگرام شما این است که با نفوذگران کار کنید. به طور معمول با بازاریابی انعطاف پذیر اینستاگرام ، شما می توانید نفوذگران مرتبط، وبلاگ نویسان و یا عکاسانی را دنبال کنید که به دنبال آنها هستند و به آنها دسترسی پیدا کنید تا ببینید آیا علاقه مند به کار با کسب و کار شما هستند. شما معمولا باید برای نرخ های پست های حمایت شده با نفوذ کنندگان که دهها هزار فالوور دارند مذاکره کنید، اما اگر شما بودجه ای بزرگ نداشته باشید، بسیاری از نفوذگران وجود دارند که هنوز هم می توانند محصول شما را به اشتراک بگذارند. همه چیز در مورد پیدا کردن تاثیر گذار مناسب در کسب و کار شماست!
۵- سازماندهی بازاریابی کمپین بازاریابی اینستاگرام و زمانبندی ارسال پست
اگر از پیش زمانبندی ارسال پست ها را برنامه ریزی کنید، می توانید بیشتر درگیر جذب مخاطبان خود، پاسخ دادن به نظرات و ترویج برند خود پس از راه اندازی آن باشید. ساده تر آن است که برای ارسال پست ها برنامه ریزی کنید، تمام کپشن های خود را بنویسید، و از زمانبند برای قرار دادن پست های خود در زمان مشخص استفاده کنید تا اینکه هر روز به جای انجام امور دیگر ، خود را درگیر ارسال پست کنید.
تبلیغات در اینستا
اینستاگرام در چند وقت اخیر به یکی از جذاب ترین برنامه ها برای تبلیغات تبدیل شده است. فقط کافی است به چند نوع آمار در مورد تبلیغات در اینستاگرام توجه کنید:
- در ژوئن ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام بوده است.
- پانصد میلیون نفر از این کاربران به صورت روزانه از این پلتفرم استفاده کردهاند.
- در حالی که تعداد کاربران اینستاگرام در سال ۲۰۱۳ فقط ۱۳۰ میلیون نفر در ماه بود، در حال حاضر به حدود ۱۰ برابر رسیده است.
- نرخ تعامل کاربران با فیسبوک در حدود ۶۰ درصد و تعامل آنها با اینستاگرام ۳۸ درصد است.
انواع کمپینهای بازاریابی در اینستاگرام
کمپینهای بازاریابی اینستاگرام بسته به کارایی و هدفی که دنبال میکنند، هر یک در دستهای جداگانه قرار میگیرند و شامل مفاهیم و فعالیتهای منحصربهفردی هستند که به منظور دستیابی به هدف یاد شده بهینه شدهاند. در ادامهٔ مقاله شما را با پرکاربردترین و رایجترین این دستهها آشنا خواهیم کرد؛ شما نیز با در نظر گرفتن نیازها و هدفی که دنبال میکنید میتوانید توجه خود را معطوف به یک یا چند عدد از این دستهها کنید.
۱. کمپین آگاهی از برند (Brand Awareness)
همانگونه که از نام این کمپین برمیآید، در آن تمرکز اصلی معطوف به معرفی بیشتر شرکت، محصولات یا خدمات به مخاطبان است. این دسته از کمپینها بیشتر مورد استفادهٔ برندهای تازهتأسیسشده و نیز صاحبان مشاغلی است که قصد دارند با گروه جدیدی از مخاطبان ارتباط برقرار کنند و در آن باید سعی کنید هر چیزی را که دربارهٔ برندتان وجود دارد و به نظرتان منحصربهفرد، متفاوت و جالبتوجه میآید در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید.
اینستاگرام به عنوان پلتفرمی شناخته میشود که در آن، کاربرانش به دنبال برندهای جدید میگردند و برخی از آنها را دنبال میکنند (۸۰٪ کاربران اینستاگرام اکانت اینستاگرام حداقل یک شرکت را دنبال میکنند)، بنابراین انتخابی عالی برای کمپین معرفی بیشتر برند است. نکتهٔ دیگر اینکه قرار دادن محتوا در اینستاگرام برای کاربران فعالیتی است که ارزش هزینه و زمانی را که برای آن گذاشته میشود دارد: ۷۵٪ کاربران اینستاگرام پس از مشاهدهٔ محتوای جالبی که توسط برندی بخصوص قرار داده شده باشد، پیگیر فعالیتهای دیگر برند میشوند (برای نمونه به وبسایت برند سر میزنند).
در تصویر زیر میبینید که بیمهبازار به هنگام تاسیس به معرفی برند خود پرداخته است.
📷۲. کمپین ارزشی و مسئولیت اجتماعی
مشتریهای کمسنوسالتر و جوانتر که در حال حاضر بخش اعظم کاربران اینستاگرام را تشکیل میدهند، تنها به محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکتها توجه نمیکنند و در کنار آن، به موازین اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی برند موردعلاقهشان هم اهمیت میدهند.
راهاندازی کمپین ارزشی، روش بسیار خوبی برای معرفی کردن ارزشهایی است که برند شما از آن حمایت میکند. برای این منظور میتوان با سازمانهای خیریه قرارداد بست (و دیگر کارهای این چنینی). کمپین برای مشخص کردن آرمان شرکت، توجه و اعتماد مخاطبانی را که ارزشی مشابه با شما دارند جلب میکند و مشغولیت کاربرانی که از چگونگی اوضاع اجتماعی خبر دارند و مسائل مرتبط با آن را دنبال میکنند، بیشتر میکند. در کشور ما خصوصاً به نظر میرسد که این مورد بسیار اثربخشتر از سایر نقاط دنیا باشد چرا که مردمی نسبتاً آرمانگرا و علاقمندتر به امورات نیکوکاری داریم. البته دقت کنید که هر چقدر انجام چنین اقداماتی میتواند تاثیر مثبت داشته باشد، اما اگر رنگ و بویی از فریب در این گونه کمپینهای شما وجود داشته باشد به مراتب اثر مخربی روی برند شما خواهد گذاشت.
۳. کمپینهای فروش و تبلیغات
فروش محصولات به وسیلهٔ تبلیغ کردن برای آنها در اینستاگرام به یکی از شیوههای پراستفاده توسط برندهای مختلف تبدیل شده است. میتوان با استفاده از کدهای تخفیف دنبالکنندهها را تشویق به خرید محصولات کرد. نظر به اینکه حالا دیگر امکان خرید مستقیم از اینستاگرام هم وجود دارد (البته در ایران بسیار دشوار است)، اگر پیشنهاد فروش خوب و وسوسهانگیزی داشته باشید، کار چندان دشواری برای فروش محصولات پیش رو نخواهید داشت.
تعطیلات و برخی مناسبتهای بخصوص در طول سال، زمان ایدهآلی برای راهاندازی کمپین فروش هستند. اگر قصد افزایش میزان پیشفروش محصولی بخصوص را داشته باشید یا بخواهید موجودی باقیمانده از محصولی قدیمیتر را به پایان برسانید، میتوانید کد تخفیفی به دنبالکنندههای خود در اینستاگرام بدهید که برای مدت زمان کوتاهی اعتبار داشته باشد؛ این یکی از راهکارهای فروش سریع محصولات موردنظر است.
۴. کمپینهای رقابتی
در حال حاضر برنامههای رقابتی متعددی توسط برندها در اینستاگرام در نظر گرفته میشود، چراکه تأثیر شگرفی بر افزایش مشغولیت کاربران دارند. میتوان به هنگام برگزاری این برنامهها، قوانینی وضع کرد که برای محقق شدن اهداف شرکت کارایی داشته باشند: برای نمونه، میتوان از شرکتکنندگان درخواست کرد برای ورود به رقابت، یکی از دوستان خود را تگ کنند (با این کار میتوان دنبالکنندههای بیشتری پیدا کرد)؛ بهعلاوه میتوان برای هر شرکتکننده فرمی در نظر گرفت که پیش از ورود به رقابت پر کند و با این کار ایمیلهای بیشتری در اختیار داشته باشید ( و اگر آموزش ایمیل مارکتینگ دیده باشید با آن بتوانید بیشتر بفروشید).
۵. کمپین عرضهٔ محصولات
اگر قصد عرضهٔ (Launch) محصول یا خدماتی بخصوص را داشته باشید، راهاندازی کمپینی برای این منظور میتواند ایدهٔ کارآمد و خوبی باشد. این کار باعث میشود تا مخاطبان با شور و هیجان بیشتری انتظار محصول یا خدمات جدید شما را بکشند و شما نیز به نوبهٔ خود این فرصت را پیدا خواهید کرد تا با آزادی عمل بیشتری دربارهٔ مزایا و کیفیتهای محصول یا خدمات خود اطلاعات ارائه کنید. در تصویر زیر میبینید که بیمهبازار از محصول جدید خود رونمایی کرده است.
۶. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
در این گونه کمپینها از مشتریها و دنبالکنندهها درخواست میشود تا تصاویری از خودشان، در حالی که از محصولات برندی بخصوص استفاده میکنند، به اشتراک بگذارند. هشتگ مشخصی هم برای این گونه کمپینها در نظر گرفته میشود تا پیوستگی آن حفظ شود. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر علاوه بر اینکه باعث معرفی بیشتر و بهتر برند شما میشود (به خاطر استفاده از هشتگ)، محتوایی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید در دیگر کانالهای ارتباطیتان هم مورد استفاده قرار دهید. یکی از مهمترین مسائلی که کاربران را ترغیب به شرکت در این گونه کمپینها میکند، امکان قرار گرفتن تصاویر آنها در معرض دید دیگران به وسیلهٔ برندها است.
بسته به نیازهای گوناگون برندها هدف در نظر گرفته شده برای راهاندازی این گونه کمپینها و روشهای راهاندازی آنها میتواند متفاوت باشد، با این حال وجه مشترک تمامی این کمپینها تمرکزشان بر متقاعد کردن مشتری برای انجام کاری بخصوص، در زمانی مشخص است. شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که برای کمپینهای معرفی بیشتر برند و محتوای تولید شده توسط کاربر نیازی به مشخص کردن ضربالعجل نباشد، اما اگر زمان زیادی از آغاز بهراهاندازی آنها بگذرد و نتایج مطلوب حاصل نشود، ممکن است فعالیت مخاطبان در کمپین کمتر و کمتر شود و دیگر هیچوقت نتوان به نتیجه رسید.
در ادامه قصد دارم ۳ کمپین اینستاگرامی خارجی برتر در سال اخیر را معرفی کنم:
1. آدیداس اصل
آدیداس در این تبلیغ، با استفاده از یکی از خوانندگان بزرگ هیپ هاپ به نام اسنوپ داگ، تاکید بر استفاده از محصولات اصلی آدیداس داشت که در نوع خود کمپینی موفقیت آمیز بود.
این کمپین به دلیل استفاده از روش بازاریابی تاثیرگذاران، توانست توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و یکی از بهترین فعالیت های بازاریابی سال شود.
2. ایر بی ان بی
این برند که در سراسر جهان به ارائه خدمات سکونت شهرت دارد، با اجرای کمپین اینستاگرامی، سعی کرد کاربران سراسر جهان را به سمت خود جلب نماید.
ایر بی ان بی در این کمپین سرمایه گذاری خوبی بر ادراکات کاربرانش نمود. این سرمایه گذاری به این کسب و کار کمک کرد تا در آستانه رویدادهای بزرگی نظیر جایزه گرمی، تعطیلات فصلی و جام جهانی موفقیت خیره کننده ای کسب کند.
3. اورنج تئوری
این کسب و کار که از اینستاگرام به عنوان بستر اصلی بهره می برد، تابحال راهکارهای زیادی را در اکانت اینستای خود آزموده است.
این تصویر که توانست یکی از بهترین کمپین های موجود را برای این شرکت رقم بزند، با هدف گیری شخصی سازی تبلیغ پیش رفت. این تکنیک که به آن اثبات اجتماعی گفته می شود، کاربران را با نشان دادن تصاویر واقعی، به خرید خدمات یا محصولات ترغیب می کند و از نظر روانشناسی، یک روش کاملاً موثر و اثبات شده است.
شما برای کسب و کارتان چه نوع استراتژی را انتخاب کرده اید؟
پیشنهاد می کنم یکی از این سه راهکار قوی را پیش ببرید و مانند آدیداس، ایر بی ان بی و اورنج تئوری، موفقیت را در شبکه اجتماعی تجربه کنید:
بازاریابی تاثیرگذارها
افزایش آگاهی کاربران از برند
اثبات اجتماعی
جمعبندی
شما میتوانید نه تنها از یکی بلکه از همه انواع محتواها و کمپینهای معرفی شده به طور ترکیبی استفاده کنید و با این اقدامات به شکلی طبیعی و درست فالوئرهای خود را افزایش دهید. برای نمونه ترکیب کمپین رقابتی با کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر میتواند ایدهٔ خوبی باشد.
این نکته را نیز دقت کنید که هرچقدر هم کمپینتان را خوب طراحی کنید در اجرا حتماً حتماً نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام و قراردادن عکس تبلیغاتی مناسب را رعایت کنید تا نتیجه درست را بگیرید. منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ گیومه
- ۹۸/۱۰/۱۰