امسال شرایط برای برندهایی که در فضای سوشال فعالیت دارند کمی متفاوت از گذشته است. طی یک بررسی انجام شده توسط sprout روی میزان تعامل افراد با رسانههای اجتماعی برندها نتایج جالبی حاصل شد. یکی از نتایج قابل توجه تعامل بیش از ۳۰ درصد افراد با شبکه اجتماعی حداقل یک برند در طول ماه بود. این موضوع نشان دهنده اهمیت وجود یک راهبرد مشخص و حساب شده برای سوشال مدیای برندها برای به خدمت گرفتن این ابزار در جهت اهداف برند است. در این پست به ایجاد استراتژی هدفمند برای شبکه های اجتماعی می پردازیم.

۱.ایجاد اهداف بازاریابی شبکههای اجتماعی که بزرگترین چالش های شمارا حل میکند!
اولین و یکی از مهمترین گامها برای اینکه بتوانید با توجه به پرسونا و سلیقه ی مخاطبتان محتوا تولید کنید، تعریف دقیق خواسته شما از بازاریابی شبکههای اجتماعی است
برای این کار بهتر است تا اهدافی که قابل دسترسی هستند را انتخاب کنید. برای مثال جذب یک میلیون فالور برای اینستاگرام برند شما خواسته ای دور از ذهن است.
با تعیین اهداف واقع گرایانه و قابل دسترس، شانس شما برای اجرای کامل برنامه ای که تعریف میکنید بیشتر است.
به همین دلیل در استراتژی بازاریابی خود برندها نباید حضور در تمامی شبکههای اجتماعی را در دستور کار قرار دهند. باید با توجه به اهداف برند خود موثرترین شبکههای اجتماعی را انتخاب نموده و در آن ها حضور پیدا کنید.
برای موثر شدن استراتژی خود از تعیین اهداف و ماموریتهای متعدد خودداری کنید چرا که هرچه استراتژی سادهتری تعریف کنید دسترسی به اهداف آن راحتتر است.
اهداف استراتژی خود را مکتوب کنید. با این کار میتوانید در هر مرحله میزان دستیابی به اهدافتان را بسنجید و با بهینه کردن عملکردتان شانس رسیدن به آنها را افزایش دهید.

اهداف مهم برای ایجاد استراتژی شبکههای اجتماعی
- افزایش آگاهی برند
برای ایجاد آگاهی برند موثر و پایدار بر تولید محتوای هوشمندانه و هدفمند تمرکز کنید تا شخصیت قدرتمندی برای برندتان در شبکههای اجتماعی خود ایجاد کنید.
- افزایش کیفیت فروش
افزایش فروش با افزایش کیفیت فروش تفاوتهای بسیاری دارد. از طریق شبکههای اجتماعی میتوانیم با بهینه کردن عملکرد خود، کیفیت فروش را افزایش دهیم. افزایش کیفیت فروش با بررسی رفتار مخاطب در فضای شبکه های اجتماعی و تعامل با آن ها قابل دستیابی است. با این کار میتوانیم به مخاطبین هدفمان سریعتر دسترسی پیدا کنیم.
- افزایش فروش
با اطلاع رسانی و تولید محتوای هوشمندانه باید مخاطبینی که به سمت کانال های شبکه های اجتماعی شما هدایت میشوند را راضی نگاه داشت. علاوه بر این با ایجاد تعامل موثر با مخاطب میتوان آن ها را از اتفاقاتی که در نقاط فروش شما مثل فروشگاه ها یا وبسایت شما در جریان است با خبر و به سمت خرید از شما هدایت کرد.
- بهینه سازی بازگشت سرمایه
در فضای شبکه های اجتماعی با اندازه گیری این مولفه ها میتوان هزینه ها و بازگشت آن را بهینه کرد.
- مولفه های تعامل
- مولفه های انتشار
- طبقه بندی مخاطب
- کانال هایی که مخاطب را به شما می رسانند
- موئلفه های متناسب با رسانه
- ایجاد پایگاه هواداران وفادار
استفاده از محتوا های تولید شده توسط مخاطب در ایجاد این پایگاه بسیار موثر است. استقبال مخاطب از محتوا های شما و تولید محتوا بدون فراخوان برای شما نشانه ی خوبی است که شما در مسیر درست حرکت می کنید.
برای رسیدن به این هدف باید با سرمایه گذاری وقت و سرمایه در مسیر رسیدن به این هدف و ایجاد شخصیت مثبتی از برند در فضای شبکه های اجتماعی صورت گیرد.
- پیشرو بودن در جمع رقبا
باید به صورت مستمر تحرکات رقبای خود در فضای شبکه های اجتماعی را رصد کنید و در صورت نیاز به آن ها واکنش نشان دهید. استراتژی های رقبا برای ایجاد تعامل با مخاطبشان را زیر نظر بگیرید. با این کار می توانید از استراتژی های رقبا یاد بگیرید و به بهینه تر شدن راهکار های خود کمک کنید.
۲.مخاطبین شبکههای اجتماعی خود را بررسی کنید.
حدود یک میلیارد کاربر فعال از اینستاگرام استفاده میکنند که ۵۹ درصد آنها بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند. سوالی که مطرح میشود این است که آیا تمامی این افراد مخاطبین شما هستند؟
درک شما از مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به چنین سوالاتی پاسخ میدهد:
- چه کسانی خریدار خدمات یا کالای من هستند؟
- کدام گروه سنی بیشترین سفارش را دارند؟
- خریداران کالای من در چه گروه اجتماعی طبقه بندی میشوند؟
درک مخاطب در فضای شبکههای اجتماعی نیز به همین میزان حیاتی است.
پیش از هرکاری شما باید مخاطبین خود در شبکههای اجتماعی را بررسی کنید تا اطلاعاتی جمعیت شناختی همچون سن، موقعیت جغرافیایی، موقعیت اجتماعی و … آن ها را تعریف کنید. این کار به تطبیق اهداف شما در شبکههای اجتماعی با کانال های سوشال و مخاطبین شما کمک میکند.
برخی اطلاعات جمعیت شناختی کاربران شبکههای اجتماعی محبوب در ایران
اطلاعات جمعیت شناختی اینستاگرام
- ۳۸ % کاربران اینستاگرام را خانمها تشکیل میدهند.
- ۵۹ % کاربران آن افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال هستند.
- ۳۹ % کاربران این شبکه اجتماعی در شهرهای بزرگ زندگی میکنند.
- ۳۷ % کاربران تحصیلات دانشگاهی دارند.

اطلاعات جمعیت شناختی کاربران توییتر
- ۲۵% کاربران آن خانمها هستند.
- ۳۶% کاربران توییتر بین ۱۸ تا ۲۹ سال دارند.
- ۲۶% آنها در شهرهای بزرگ زندگی میکنند.
- ۲۹% کاربران توییتر تحصیلات دانشگاهی دارند.
اطلاعات جامعه شناختی کاربران لینکدین
- ۳۱% کاربران آن آقایان هستند
- ۳۴% این افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال دارند
- ۳۴% آنها در شهرهای بزرگ زندگی میکنند.
- ۵۰% آنها تحصیلات دانشگاهی دارند.
۳.شاخصههای قابل اندازه گیری را در استراتژی خود تعریف کنید.
در حالی که یکی از مهم ترین مراحل در تعریف استراتژی شبکههای اجتماعی شما شاخصهها قابل اندازه گیری هستند، بیشترین اشتباهات در این مرحله رخ میدهند.
شاخصههایی همچون تعداد فالوئرهای اینستاگرام شما حتما جزو موارد مهم هستند اما آیا حضور برند شما در شبکههای اجتماعی محدود به این موضوع است؟
گاهی این دست شاخصهها مثل تعداد لایک یا تعداد فالوئرها را به عنوان هدف اصلی کمپینها در نظر میگیریم. رویکرد هوشمندانهتر این است که شاخصهها را بر اساس اهداف کلی برند تعریف کنیم.
بارها در تجربیات گذشتهام شاهد این موضوع بودهام که برندها شاخص کلیدی عملکرد را بر حسب تعداد فالوئر یا موارد مشابه تعیین میکنند. این در حالی است که حضور شما در شبکههای مجازی باید فراتر از این باشد و نباید تمرکز خود را تنها بر روی این موضوع بگذارید.
تاثیر این نگرش در تعیین استراتژی را میتوانید در شبکههای اجتماعی برخی برندها به وضوح مشاهده کنید که با داشتن چند ده هزار دنبال کننده نرخ تعامل بسیار پایینی دارند. این رویکرد به حضور برند شما در فضای شبکههای اجتماعی آسیب جدی میزند و توصیه میکنیم در تهیه استراتژی شبکههای اجتماعی خود این مسئله را در نظر بگیرید.
شاخصه های تعامل در شبکه های اجتماعی
شاخصههای تعامل در این مرحله به کمک ما میآیند. همانطور که بارها ذکر شد ایجاد روابط و تعامل پایدار در فضای شبکههای اجتماعی بهترین بازدهی را خواهد داشت. قطعا داشتن تعداد زیادی مخاطب و محتواهای جذاب بسیار مهم هستند اما در اینجا شاخصههای بیشتری معرفی میکنیم که شاید بخواهید در تهیه استراتژی شبکههای اجتماعی خود در نظر بگیرید.
Reach :
به معنی تعداد منحصر به فرد افرادی است که پست شما را دیده اند. این شاخصه نشان میدهد که محتوای شما توسط چند نفر دیده شده است.
تعداد کلیک :
نشان دهنده تعداد کلیکهایی است که روی لینک یا اسم کمپانی شما شده است. این شاخص نشان دهنده رفتار مشتری در قیف بازاریابی شماست. بررسی تعداد کلیکها نشان دهنده عوامل تشویق کننده مشتری برای خرید یا بررسی سرویس یا کالای شماست.
نرخ تعامل (engagement rate) :
برخلاف اشتباهی رایج در فضای دیجیتال مارکتینگ، بر اساس تعریف sprout نرخ تعامل به معنی مجموع تعاملات شامل لایک، کامنت و … تقسیم بر تعداد کل ایمپرشن است. این شاخصه نشان میدهد که مخاطبین تا چه حد با برند شما تعامل دارند و اینکه نسبت نرخ تعامل و تعداد مخاطبان شما وضعیت خوبی دارد یا نه. نرخ تعامل میزان تمایل مخاطبین شما به تعامل با برند شما را نشان میدهد.
بررسی عملکرد هشتگ ها :
بررسی هشتگهایی که در رابطه با برند شما استفاده میشوند به شما کمک میکند متوجه شوید کدام هشتگها بیشترین میزان تعامل با برند شما را به دنبال داشته اند.
انعکاس کمپین شما در فضای شبکههای اجتماعی :
بررسی عکس العمل افراد به محتوا، کمپین ها و برند شما در فضای شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا حس مخاطب نسبت به آنها را درک کنید. بررسی و پیدا کردن نگاهی که افراد به برند شما دارند در بهینه سازی استراتژی شما نقش موثری خواهد داشت.
۴.رقبای خود را در فضای شبکههای اجتماعی بررسی کنید
بررسی رقبا و زیر نظر داشتن آنها در فضای شبکههای اجتماعی پیش از تولید محتوا گامی هوشمندانه در این راستا است. با بررسی و آنالیز نقاط قوت رقبا و محتوایی که در شبکههای اجتماعی تولید میکنند میتوان ایدههایی برای بهینهتر ساختن محتوای شبکههای اجتماعی خود پیدا کنید.
این به هیچ وجه به معنی کپی از محتوای رقبا نیست، بلکه با آنالیز عوامل موفقیت رقبایتان میتوانید با نکاتی که از موفقیتها و شکستهای آنها میآموزید به بهینهتر شدن رشد خود کمک کنید.

۵٫ تولید محتوای شبکههای اجتماعی با رویکرد تعامل با مخاطب
محتوا یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل برای استراتژی شماست.
با درنظر گرفتن مواردی که تا کنون مطرح شد میتوانید محتواهای اثربخش برای شبکههای اجتماعی خود تولید کنید.
برای شروع باید این نکته را درنظر گرفت که محتوایی که تولید میشود کاملا در راستای هویت برند شما باشد. برای دسترسی به مخاطب در هر دستهای باید استراتژی موثری به کار بگیرید. علاوه بر این باید تعادل بین تمرکز بر محتوای مخاطبین هدف و محتواهای تبلیغاتی را پیدا کنید.
طی یک بررسی انجام گرفته ۴۶% از کاربران شبکههای مجازی اعلام کردند که برندهایی با محتواهای تبلیغاتی بیش از حد را آنفالو میکنند. ۴۱% کاربران نیز برندهایی که محتواهای غیر مرتبط را به اشتراک میگذاشتند را آنفالو میکردند.
آمارهایی جذاب از محتواهای ویدیویی
- ۹۰% کسانی که آنلاین خرید میکنند معتقدند که ویدیوهایی که درباره محصولات هستند به آنها در گرفتن تصمیم خرید کمک میکند. با این وجود ویدیوهای آنلاین به صورت میانگین تنها توسط ۳۷% بازدید کنندگان از ابتدا تا انتها تماشا میشوند.
- این آمار و ارقام دلیل خوبی برای سرمایهگذرای روی محتوای ویدیویی برای تولید محتوای شبکههای اجتماعی شماست. تولید محتواهای ویدیویی کوتاه و استفاده از آنها در رسانههایی مثل استوری و تبلیغات در اینستاگرام استراتژی خوبی برای آزمودن این نوع محتوا است.
تاثیر تم محتوایی در رسانه های بصری
یکی از چالشهای تولید محتوای بصری، تهیه محتوا به صورت مستمر است. تعریف تمهای محتوایی در اینجا به کمک ما میآیند.تعریف تم محتوایی در رسانههای بصری مثل اینستاگرام اهمیت بالایی دارند.
برای مثال صفحه Adobe از تم محتوایی پایدار و موثری استفاده میکند. با تعریف تم محتوایی میتوانید محتواهایی موثر و چشمگیر را با رویهای هدفمند و منظم تولید کنید.

۶. با مخاطب خود تعامل داشته باشید!
هدف از ایجاد شبکههای اجتماعی ایجاد فضایی برای تعامل و به اشتراکگذاری محتوا است. برند شما نباید از این ظرفیت شبکههای اجتماعی غافل شود و از هر فرصتی بر ای تعامل با مخاطب استفاده کند.
در فضای شبکههای اجتماعی شما به عنوان یک برند علاوه بر حضور میتوانید با صحبت کردن با مخاطب محبوبیت خود را افزایش دهید.به همین جهت مشتری مداری برای حضور در این فضا، حیاتی است.
برای بررسی یکی از نمونههای موفق در این زمینه توییتر بیسکوییت گرجی را پیشنهاد میکنم. بیسکوییت گرجی به تعامل با مخاطب و مشتری مداری در فضای شبکههای اجتماعی اهمیت میدهد.

چه ساعتی برای انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی مناسب است؟
اگر این سوال را سرچ کنید احتمالا به این جواب میرسید که بهتر است محتواهایتان را غروب منتشر کنید. اما اگر در آن ساعات امکان پاسخگویی و تعامل با مخاطب را ندارید این کار به شما کمکی نمیکند.
بهتر است زمانهایی را برای انتشار محتوا انتخاب کنید که تیم شما آماده پاسخگویی به سوالات و نگرانیهای مخاطب شما است. این به معنی بی اهمیت بودن ساعت انتشار محتوا نیست اما تعامل با مخاطب نیز اهمیت بالایی دارد.
بر اساس بررسیهای sprout برندها به صورت میانگین در شبکههای اجتماعی با تاخیر ۱۰ ساعته به تعامل مخاطب واکنش نشان میدهند. با این حال آیا میدانید که کاربران از برندها انتظار دارند که با میانگین تاخیر ۴ ساعت به آنها پاسخ دهند؟
حتما باید به این موضوع توجه کرد که واکنش نشان ندادن به مخاطبینی که تمایل به تعامل دارند برای حفظ آنها در ترغیب دیگر مخاطبها به تعامل امری حیاتی است.
۷٫ نتایج را بررسی کرده و از آزمودن ایدههای جدید نترسید!
بدون بررسی نتایج نمیتوانید کمپینها و ایدههای جدید خود را بسنجید و آنها را بهینه کنید. داشتن یک چشمانداز از نتایج کمپینها به شما کمک میکند تا بهتر آنها را بسنحید و در جهت بهینهتر شدن آنها اقدام کنید.
تا حالا مهمترین اهداف خود را تعیین کردهاید، شبکههای اجتماعی هدفتان را مشخص کردهاید و شاخصهای مورد نظرتان را مشخص کرده اید. اکنون زمان آن رسیده تا از این که تصمیمات درست را گرفتهاید مطمئن شوید.
در واقع اکثر برندها از اینکه آیا استراتژی صحیحی برای شبکههای اجتماعی خود داشتهاند و آیا این استراتژی برای برندشان موثر بوده است مطمئن نیستند. اما بازاریابان شبکههای اجتماعی همیشه به دنبال برقرار کردن موثرترین ارتباط و تعامل با مخاطب هستند به همین دلیل موثرترین شاخصه برای بسیاری از آنها تعامل با مخاطب است. به همین جهت نباید از بررسی آمار و ارقامی که از ابزارهای متفاوت به دست میآورید غافل شوید.
در این پست به ۷ مورد برای ایجاد استراتژی هدفمند درشبکه های اجتماعی صحبت شد اگر در این باره نظری دارید در بخش دیدگاه با من درمیان بذارید. :)